Julkaistu 20.05 2017

Riihimäen taidemuseo tarjoaa kesävierailleen lähes 3000 vuoden aikamatkan Kiinan menneisyyteen. Buddhalaisista ja taolaisista veistoksista, hautauhreista ja -astioista koostuva pienoisnäyttely tarjoaa arvoituksia ja yllätyksiä kiinalaisesta maailmankuvasta ennen ja nyt. Kiehtova kokonaisuus on osa Tatjana ja Pentti Wähäjärven (1912–1999) noin 200 esinettä sisältävää lahjoituskokoelmaa Riihimäen taidemuseolle. Osa esineistä pääsee yleisön nähtäväksi nyt ensimmäistä kertaa. Esineet kertovat tarinoita tapakulttuurista, uskomuksista ja myös yhteyksistä maailmaan Keskustan valtakunnan ulkopuolella.

Pentti Wähäjärvi rakensi kokoelmaansa rakkaudesta kauniita ja mielenkiintoisia esineitä kohtaan. Kiina-kokoelmana tunnetussa kokonaisuudessa on esineistöä myös Japanista ja esimerkiksi Persiasta. Joukkoon mahtuu niin jännittäviä, kiinalaisesta hautaustavoista kertovia rituaaliesineitä kuin eurooppalaiselle yleisölle tuotettuja, 1700–1800-luvuilla muodikkaita posliiniastioita, joiden koristelussa itä kohtaa lännen.

Tatjana ja Pentti Wähäjärven Kiina-kokoelmaa tutkii Riihimäen taidemuseolla Kaakkois-Aasian buddhalaiseen taiteeseen erikoistunut FT, taidehistorioitsija Irene Wai Lwin Moe. Osa antiikkiesineistä on ollut varastojen kätköissä lähes kaksi vuosikymmentä. Nyt aarteisto käydään läpi huolellisesti ja esineiden taustat selvitetään mahdollisimman tarkasti. Kokoelman taiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti mielenkiintoisimmat esineet kertovat tarinoita, jotka luovat yhteyden satoja vuosia sitten eläneiden ihmisten arkeen. Riihimäen taidemuseon Kiina-kokoelmalla on tärkeä museopedagoginen tehtävä. Ymmärrys ikivanhan kulttuurin arvokkuudesta löytyy tutustumalla ihmisiin esineiden, kuvien ja symbolien takana.

 

Kuva: Bodhisattva Guanyin, kullattu pronssipatsas, Ming-dynastia 1368–1644, Kiina. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.