Kuvataidekoulun oppilas maalaamassa teosta.
Kuva: Juhani Honkanen

Kalikka palikka ja huojuva torni

3.4.–19.5.2013

Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulu 30 vuotta
Käsityökoulu Leija 20 vuotta

Taiteen perusopetuksessa on Riihimäellä tänä vuonna tuplajuhlan aihetta, kun Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulu täyttää 30 vuotta ja Käsityökoulu Leija 20 vuotta. Koulut esittäytyvät juhlanäyttelyssä Riihimäen taidemuseossa tuomalla näytteille runsaan valikoiman oppilaidensa taidokkaita, värikkäitä ja ilahduttavan kekseliäitä töitä.

Näyttelyn suunnittelutyö loi aivan uudenlaista yhteistyötä kuvataidekoulun ja käsityökoulun välille. Näyttelyteema suunniteltiin yhdessä kummankin koulun opettajien ja taidemuseon henkilökunnan kanssa. Teema löytyi helposti: leikki ja leikin maailma. Valittu teema antoi luontevasti kummallekin koululle mahdollisuuden yhdistää taide, leikki ja kädentaidot. Leikki, luovuus ja taide kulkevat lähekkäin. Leikki virittää luovuuteen, se kasvattaa ja kehittää monia taitoja vedoten aisteihin ja kokemuksellisuuteen.

Kuvataidekoulun ja käsityökoulun opettajat saivat valita museon kokoelmista joukon teoksia, joita on käytetty idealähteinä ryhmien työskentelyssä. Kukin ikäryhmä sovelsi työskentelyssään erilaisia leikin ideoita, tekniikoita ja materiaaleja. Teemaa käsiteltiin kaksi vuotta kummassakin koulussa teoksia ja töitä valmistettaessa.

Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulusta näyttelyssä on esillä mm. työpajoissa syntyneitä paperimassaveistoksia Tommi Toijan inspiroimana, kuivaneula- ja carborundum-tekniikalla toteutettua grafiikkaa, keramiikkaa, akryylimaalauksia sekä valokuvateoksia. Perusryhmissä on syntynyt erilaisilla sekatekniikoilla taikakuumailmapalloja, sätkynukkeja, pelilautoja, naivistisia omakuvia, kollaaseja Kazimir Malevitshin innoittamana, satulintuja ja lelupalloja.

Käsityökoulu Leijan näyttelytöitä ovat olleet tekemässä kaikki käsityökoulun oppilaat 6-vuotiaista 15-vuotiaisiin kolmen opettajan ohjaamina. Esillä on käsinukkeja, eläinten muotoisia tuoleja, huopakasveja, keramiikkakenkiä, valaisimia, seinänaulakkoja, tilkkupalloja, hyrriä, lentäviä lohikäärmeitä ja paljon muuta.

Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulu ja Käsityökoulu Leija julkaisevat juhlavuotenaan omat historiikkinsa.

Haluamme muistuttaa taidekasvatuksen korvaamattomasta merkityksestä kasvavalle, kehittyvälle ja itseään etsivälle lapselle ja nuorelle. Jos katsomme avoimin ja kriittisin silmin ympäröivää maailmaa, joudumme toteamaan: maailma tarvitsee avarakatseisia, itseensä luottavia, oikeudenmukaisia, vahvoja ja iloisia ihmisiä. Ihmisiä, joilla on visio paremmasta maailmasta ja joilla on myös kyky ja halu ja energia toimia paremman tulevaisuuden puolesta.

- Ulla Bomanson-Ikonen, Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulun johtava opettaja