Kuvituskuva, taideteos
Kuva: Marjukka Vainio

Tunne – Ars-Häme taiteilijoita Riihimäellä

10.9.–27.10.2002

Ars-Häme ry on Kanta-Hämeessä asuvien ammattikuvataiteilijoiden vuonna 1973 perustama yhdistys. Ars-Häme järjestetää vuosien 2001–2003 välisenä aikana sarjan näyttelyitä, joista osa on esillä Kanta-Hämeen alueella ja osa Saksassa. Näyttelyt kuuluvat yhdistyksen EU-rahoitteiseen kolmivuotisprojektiin, johon kuuluu kolme näyttelyä Saksassa ja kaksi Kanta-Hämeessä. Jokainen näyttely on oma itsenäinen kokonaisuutensa.

Riihimäellä nyt esillä oleva näyttely on ensimmäinen Kanta-Hämeessä esittettävistä. Toinen näyttely on vuoden päästä Hämeenlinnassa. Riihimäen näyttelyssä on teoksia 12 taiteilijalta ja teokset ovat esillä kolmessa eri näyttelytilassa. Näyttelyn otsikoksi valittiin monimerkityksinen sana tunne, joka sallii useita mielleyhtymiä. Sanan voi ymmärtää joko substantiiviksi tai verbin käksymuodoksi, mutta yhtälailla tarkoitus on tehdä tunnetuksi Ars-Häme yhdistystä ja EU-projektia. Tunne-näyttelyn osaksi on liitetty myös vuosittain valittava Riihimäki-päivän taiteilija, joka tänä vuonna on Ars-Häme ry:n jäsen kuvanveistäjä Anneli Sipiläinen.

Näyttely on tehty yhteistyössä Ars-Häme ry:n, Riihimäen taidemuseon ja Riihimäen kulttuuri- ja vapaa-aikakeskuksen kanssa. Ars-Häme yhdistyksen puolesta näyttelyn komissaareina ovat taiteilija Heikki Marila ja Merja Sirkiä. Näyttelyn kuraattoreina ovat olleet Riihimäen taidemuseon amanuenssi Eeva Toikka ja Hämeenlinnan Taidemuseon aluetaidemuseotutkija Päivi Viherluoto.

Näyttelyn teoksia on esillä kolmessa eri näyttelytilassa.

Riihimäen taidemuseo: Anne-Elina Alho (Iittala), Radoslaw Gryta (Rmk), Juha Järveläinen (Iso-Evo), Tuija Lampinen (Rmk), Juha Meuronen (Hml), Katri Stenberg (Hml) ja Marjukka Vainio (Hml) sekä Maija Vainonen-Gryta (Rmk)

Kaupungin kirjasto: Olli Larjo (Hml) ja Olavi Suomela (Hyvinkää)

Galleria Allinna: Vuoden 2002 Riihimäki-päivän taiteilija Anneli Sipiläinen (Rmk)

Lisäksi Heikki Marilan (Rmk) Uudelle Karhintielle syksyllä 2002 valmistuva ”Muistomerkki”-ympäristöteos.