Riihimäen kaupunginmuseon kokoelmat.

Tuolin tarina 12.10.2024–20.4.2025

Riihimäen kaupunginmuseon ja Riihimäen taidemuseon ensimmäinen yhteisnäyttely Tuolin tarina avautuu yleisölle Riemu-museoissa 12.10.2024. Kahdessa kerroksessa esillä oleva, lähes koko museon täyttävä näyttely johdattelee katsojan läpi vuosisatojen ja historian esitellen tuoleja, esineistöä ja taidetta. Näyttely alkaa Suomen Egyptologisen Seuran kokoelmiin kuuluvasta tuhansia vuosia vanhasta egyptiläisen tuolin reunalaudasta päättyen nykyajan designtuoleihin.

Tuoleihin keskittyvä näyttelykokonaisuus on koostettu Riihimäen kaupunginmuseon ja Riihimäen taidemuseon kokoelmiin kuuluvista tuoleista, antiikkiesineistä ja taideteoksista. Tuolin tarina -näyttelyä on täydennetty muiden museoiden kokoelmien, yksityiskokoelmien sekä yritysten lainaamilla tuoleilla ja muulla näyttelyaineistolla. Tuolien lainaajiin kuuluu yksityisten lainaajien lisäksi muun muassa Helsingin yliopisto, Hyvinkään kaupunginmuseo, Hämeenlinnan kaupunginmuseo, Lahden museot, Malmgårdin Kartano, Suomen Rautatiemuseo, Tampereen historialliset museot sekä Vepsäläinen Oy. Esillä on myös kuvanveistäjä Maija Vainosen teoksia sekä tuotteita Johanna Gullichsen Oy:lta.

Näyttelyssä etusija on annettu tuoleille sellaisenaan. Näyttely luo osaltaan tyylihistoriallisen läpileikkauksen eri aikakausien tuoleista. Se kulkee eteenpäin tarinanomaisesti keskittyen tunnelmaan, mielikuviin ja tuoleista syntyviin assosiaatioihin ja visuaalisiin kokonaisuuksiin.

Nykysuunnittelussa, kuten myös kertaustyyleissä ja muissa varhaisemmissa tyylisuunnissa, voidaan nähdä samaa muotokieltä ja koristeaiheita kuin varhaisemmissa tuoleissa ja huonekaluissa. Nykypäivänäkin huonekaluliikkeet myyvät erilaisia tuolivariaatioita ja -malleja, joissa antiikista ja aiempien vuosikymmenten tuoleista saadut vaikutteet ovat ilmeisiä.

Tuolin historia, tarina, on ajallisesti pitkä, tuhansien vuosien pituinen. Siitä nykysuunnittelun ajanjakso on vain lyhyt, vaikkakin merkittävä osa.