Väriä, väriä! Kohti puhdasta palettia -näyttely kertoo suomalaisessa 1900-luvun alun taiteessa ilmenneestä kiinnostuksesta uudenlaista värienkäyttöä kohtaan. Näyttelyssä on esillä sekä suomalaisen Septem-taiteilijaryhmän että muiden aikakauden keskeisten taiteilijoiden teoksia.

Ranskalainen uusimpressionismi, sen rinnakkaisilmiöiden esiinmarssi sekä eurooppalaisessa maalaustaiteessa 1900-luvun alussa tiheästi tapahtuneet muutokset vaikuttivat laajalti. Myös Suomessa innostuttiin uudenlaisesta väri-ilmaisusta ja väriajattelusta. Tämä kulminoitui ns. puhtaan paletin aikakauteen vuosisadan alkupuolella sekä osaltaan Septem-ryhmän ensimmäisiin näyttelyihin vuodesta 1912 lähtien.

Yksi ilmentymä uudenlaisesta värikäsityksestä oli nimenomaan pyrkimys puhtaan ja kirkkaamman väripaletin käyttöön. Entistä useampi suomalainen taiteilija kokeili uudenlaista värienkäyttöä  ja tuloksena oli aiempaa valovoimaisempaa maalaustaidetta.

Maalaustaide 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä oli kuitenkin moninainen ja moni-ilmeinen. Vaikka uusista väriteorioista ja värienkäytöstä kiinnostuttiin, oli mukana myös muunlaisia ilmaisutapoja. Osa taiteilijoista kokeili rohkeasti erilaista värien käyttöä ja heillä oli uudenlaisia pyrkimyksiä taiteessaan, mutta samalla maalaustaiteen traditioita kunnioittava maalaustapa oli heille edelleen keskeinen.

Näyttelyssä on esillä teoksia Magnus Enckelliltä, A.W. Finchiltä, Pekka Haloselta, Väinö Hämäläiseltä, Per Åke Laurénilta, Mikko Oinoselta, Yrjö Ollilalta, Juho Rissaselta, Valle Rosenbergilta, Jalmari Ruokokoskelta, Tyko Salliselta, Santeri Salokiveltä, Vilho Sjöströmiltä, Ellen Thesleffiltä, Verner Thomélta ja monelta muulta 1900-luvun alkupuolella työskenneeltä taiteilijalta. Teokset kuuluvat Riihimäen taidemuseon Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmaan.

Kuva: Verner Thomé, Poikia Suursaaressa, 1910, öljy kankaalle, Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.