Väriä, väriä! Kohti puhdasta palettia -näyttely (29.5.2021−13.3.2022) kertoo suomalaisessa 1900-luvun alun taiteessa ilmenneestä moninaisesta kiinnostuksesta uudenlaista värienkäyttöä kohtaan. Näyttelyssä on esillä sekä suomalaiseen Septem-taiteilijaryhmään kuuluneiden, että muiden aikakauden keskeisten taiteilijoiden teoksia.

Eurooppalaisessa maalaustaiteessa 1900-luvun alussa tiheästi tapahtuneet muutokset vaikuttivat laajalti ja myös Suomessa innostuttiin uudenlaisesta väri-ilmaisusta ja väriajattelusta. Tämä kulminoitui maalaustaiteessa kiinnostukseen ns. puhtaan paletin värejä kohtaan sekä osaltaan Septem-ryhmän ensimmäisiin näyttelyihin vuodesta 1912 lähtien.

Maalaustaide 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä oli kuitenkin moninainen ja moni-ilmeinen. Vaikka uusista väriteorioista ja kirkkaamman väripaletin käytöstä kiinnostuttiin, oli mukana myös muunlaisia ilmaisutapoja. Osa taiteilijoista kokeili rohkeasti erilaista värien käyttöä ja heillä oli uudenlaisia pyrkimyksiä taiteessaan, mutta samalla maalaustaiteen traditioita kunnioittava maalaustapa oli heille edelleen keskeinen. Osalle taiteilijoista Marraskuu ryhmän väripalettioli läheisempi. Näyttely tarjoaakin yhdenlaisen katsauksen

moninaiseen värienkäyttöön suomalaisessa 1900-luvun alun maalaustaiteessa.

Näyttelyssä on esillä teoksia Magnus Enckelliltä, A.W. Finchiltä, Pekka Haloselta, Väinö Hämäläiseltä, Per Åke Laurénilta, William Lönnbergiltä, Juho Mäkelältä, Mikko Oinoselta, Yrjö Ollilalta, Jalmari Ruokokoskelta, Tyko Salliselta, Sigrid Schaumanilta, Ellen Thesleffiltä, Verner Thomélta ja monelta muulta 1900-luvun alkupuolella työskennelleeltä taiteilijalta. Teokset kuuluvat Riihimäen taidemuseon Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmaan.

Lue ja kuuntele värien symboliikasta, merkityksistä ja alkulähteistä. 

Kuva: Ellen Thesleff, Nature Morte, 1919, öljy kankaalle. Riihimäen taidemuseo, Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelma.